Kenapa Iran penting bagi Israel ?

Perang Arab Israel pada 1948, 1967, dan 1973 membuktikan Israel akan lenyap di muka bumi jika berlaku perang skala penuh dengan gabungan negara2 Arab.

Israel selamat dalam perang twrsebut Disebabkan Zionist menguasai kedua2 pihak pembekal senjata utama dunia waktu itu iaitu AS dan Soviet Union.

Arab menyedari pengaruh Zionist terhadap kedua2 kuasa besar dunia AS dan Soviet dan menggunakannya untuk meluaskan wilayah Israel. 

Manakala Israel pula menyedari bahaya perang skala penuh dengan gabungan negara2 Arab jadi kedua pihak bersetuju menjadikan wilayah Palastin sebagai Zon penampan antara mereka dan berlakulah perjanjian damai Arab Israel untuk mengelak perang secara langsung antara mereka di masa hadapan. 

Dengan itu Israel dapat mengembangkan ketenteraannya tanpa gangguan. Mesir adalah negara Arab pwrtama berdamai dengan Israel dengan pwrjanjian kamp david 1978.

Namun begitu Israel tidak mahu membiarkan ketenteraan nagara2 arab berkembang seterusnya menjadi ancaman kepadanya. jadi Israel perlukan penyeimbang kepada kuasa Arab di Timur tengah. 

Oleh itu Israil menggunakan Iran sebagai musuh baru nya dan sebagai penyeimbang kekuatan Arab di timur tengah. Maka berlakulah Revolusi Islam Iran pada 1979 menggulingkan Shah Palvi digantikan dengan Khomeinei yang setelah itu Republik Islam Iran memutuskan hubungan diplomatik dengan Israel dan Barat dan mengamalkan dasar bermusuhan dengan Israel dan Barat.

Ini boleh dilihat apabila Khomeini tinggal di Perancis di bawah perlindungan Perancis sewaktu melancarkan revolusi Iran, dan setelah Shah Pahlavi di tumbangkan, Khomeini tiba di Iran menaiki pesawat Perancis. Selain itu kita juga lihat Yahudi Iran berkerjasama dengan wakil Khomeini di Iran iaitu Ayatollah Taleqani dalam revolusi tersebut. 




Tentang Sekatan Barat terhadap Iran selama ini pula adalah untuk mengaburi mata dunia.sedangkan debelakang tabir Barat membantu Iran contohnya skandal Iran Contra dimana Barat membekalkan alat ganti untuk ketenteraan Iran.

Kemudian Iran mengerahkan separa tenteranya ke negara2 Arab seperti Lubnan,Syria, Iraq, yaman, dan Bahrain. Isarel kemudiannya menggunaka alasan memerangi militan Iran untuk menceroboh wilayah Arab dan melemahkan negara Arab.

Dan kini setelah ketenteraan Arab lemah. Dan ketenteraan Israel telah mencapai status kuasa nuklear, maka serangan Hamas 7 oktober 2023 menandakan Israil telah bwrsedia untuk mula memperluaskan wilayahnya ke wilayah arab.

Post a Comment

0 Comments