Umar bin Khattab : “ Ajarilah anak-anakmu berkuda, berenang , dan memanah. ”



Hadis tersebut diriwayatkan oleh Jabir bin Abdilah dan berbunyi: “ Segala sesuatu yang tidak mengandungi dzikrullah (menyebut nama Allah) adalah perbuatan yang sia-sia, senda gurau dan permainan semata-mata; kecuali empat perkara, iaitu: bergurau senda antara suami dan isteri, melatih kuda, memanah dan mengajar berenang."

Sebenarnya, hadits di atas tidak secara langsung menunjukkan perintah kepada umat Islam untuk mengajarkan ketiga ketrampilan tersebut kepada anak-anak mereka. Dalam kenyataannya, yang lebih banyak dikutip sebagai dasar bukanlah hadits di atas, melainkan perkataan Umar bin Khattab: “Ajarilah anak-anakmu berkuda, berenang , dan memanah.” Dalam banyak konteks, perkataan ini sering dianggap sebagai hadits Nabi.


Sementara perdebatan di kalangan pakar hadis berkenaan status dan pembuktian hadis yang dipetik di atas masih berterusan, dinamika kefahaman umat Islam Indonesia terhadap hadis ini tidak kurang menariknya. Secara umumnya, fahaman ini boleh dibahagikan kepada dua aliran utama iaitu literalisme dan kontekstualis.

Penyokong mazhab literal menafsirkan dan memahami hadis ini sebagaimana yang didengari. Berbekalkan kepercayaan ini, mereka menjadikan memanah, berenang dan menunggang kuda sebahagian daripada kurikulum pendidikan formal. Kebangkitan kelas memanah dan menunggang kuda baru-baru ini di pelbagai sekolah Islam adalah manifestasi pemahaman literal hadis ini. Bagi mereka, memanah bukan sekadar sukan biasa. Lebih dari itu, berlatih memanah adalah menghidupkan Sunnah Rasulullah.

.

Post a Comment

0 Comments