Menakutkan ! - Keupayaan Kh-47M2 Kinzhal - Russia Hypersonic Missile

The Kh-47M2 Kinzhal is a Russian hypersonic air-launched ballistic missile. It has a reported range of 1,500–2,000 km and speed up to Mach 10. It can carry either conventional or nuclear warheads and can be launched by Tu-22M3 bombers or MiG-31K interceptors.

Wikipedia


Designer : Believed to be: Votkinsk Plant State Production Association and; Tactical Missiles Corporation JSC
Diameter : 1,200 mm (47 in) (estimated)
Engine : Solid-propellant rocket motor
Length : 7.2 m (23 ft 7 in) (estimated)
Unit Cost : US$10 million
Used By : Russian Aerospace Forces
Warhead : Low yield nuclear warhead; between 5 and 50 kt; or; Conventional



Khinzal adalah peluru berpemandu hipersonik yang dikembangkan oleh Rusia. Ia diketahui sebagai salah satu senjata kejutan dalam arsena Rusia kerana keupayaannya yang dahsyat.

Keupayaan hipersonik Khinzal diperoleh melalui kecepatan pesawat yang melampaui lima kali kelajuan bunyi. Peluru ini boleh mencapai jumlah kecepatan yang mencengangkan, mencapai lebih daripada Mach 10 atau kira-kira 12,000 kilometer sejam. Keupayaan ini membolehkan Khinzal mengelakkan pertahanan peluru berpandu musuh dan memberikan serangan yang hampir tiba-tiba.


Khinzal juga mampu dilengkapi dengan hulu ledak nuklear kecil yang sangat berkuasa. Ini memberi peluru ini potensi untuk menghancurkan pelbagai sasaran, termasuk kapal perang, kapal selam, pangkalan tentera dan banyak lagi. Kekuatan ledakan dan keupayaan untuk meluncur seperti rayap membuat Khinzal sukar untuk digagalkan dan menggemparkan musuh yang mungkin tidak mempunyai pertahanan yang berkesan terhadap senjata ini.


Kemampuan Khinzal untuk menggemparkan musuh dengan serangan mendadak dan hancurannya yang hebat menjadikannya salah satu senjata paling menakutkan di dunia. Dalam pertempuran masa depan yang mungkin, senjata hipersonik seperti Khinzal mungkin akan mengubah landskap tentera dengan harus sifat mereka mampu menyerang dengan cepat dan berkesan, tanpa memberikan banyak waktu untuk bertindak balas.


Oleh itu, inilah kekuatan sebenar Khinzal, satu senjata hipersonik yang dahsyat yang telah memberikan Rusia keupayaan yang sangat menakutkan di medan perang moden.

Post a Comment

0 Comments