Permintaan ekstradisi oleh Amerika Syarikat terhadap wartawan Australia dan pengasas WikiLeaks

Enam belas anggota Kongres Amerika Syarikat dari Parti Demokrat dan Parti Republik telah meminta Presiden Amerika Syarikat, Joe Biden untuk menarik semula permintaan ekstradisi oleh Amerika Syarikat terhadap wartawan Australia dan pengasas WikiLeaks, Julian Assange, seperti yang dipaparkan dalam satu dokumen yang diterbitkan oleh isteri Assange, Stella Assange.

Anggota-anggota Kongres itu, dalam dokumen tersebut, menyatakan "kebimbangan mendalam tentang kes ini telah diungkapkan berkali-kali oleh media antarabangsa, pertubuhan hak asasi manusia dan kebebasan media, serta ahli Kongres, antara lain."

Anggota-anggota Kongres itu berkata mereka percaya bahawa Jabatan Keadilan Amerika Syarikat "telah bertindak dengan betul pada tahun 2013... ketika ia enggan mengambil tindakan terhadap Tuan Assange kerana penerbitan dokumen-dokumen terklasifikasi, kerana ia menyedari bahawa pendakwaan tersebut akan menetapkan satu preseden yang berbahaya."

Mereka juga menunjukkan bahawa Assange telah mengungkapkan tindakan korupsi dan pelanggaran hak asasi manusia yang serius melalui WikiLeaks. Dalam dokumen tersebut, anggota-anggota Kongres menekankan perlunya melindungi kebebasan media dan sepakat bahawa permintaan ekstradisi terhadap Assange harus ditarik kembali.


Dalam mengambil tindakan ini, anggota-anggota Kongres berharap bahwa Presiden Joe Biden akan mempertimbangkan pentingnya kebebasan media, pelindungan wartawan, dan perlindungan hak asasi manusia dalam kasus Assange. Mereka berpendapat bahwa melanjutkan proses ekstradisi terhadap Assange akan membuka pintu bagi penindasan terhadap jurnalisme yang mengungkap kebenaran dan mendorong kerjasama antar-negara dalam upaya melindungi kebebasan pers.

Permintaan ekstradisi terhadap Julian Assange telah menjadi sengketa internasional yang kompleks dan kontroversial. Assange telah tinggal di Kedutaan Ekuador di London selama hampir tujuh tahun untuk menghindari penangkapan dan ekstradisi ke Amerika Serikat. Pada awal tahun 2021, Pengadilan Tinggi Inggris menolak permohonan ekstradisi Assange dengan alasan kesehatan mental dan risiko bunuh diri. Meskipun demikian, pemerintah AS telah mengajukan banding atas keputusan ini.

Keputusan Presiden Joe Biden untuk menarik kembali permintaan ekstradisi terhadap Assange akan memiliki implikasi besar bagi perlindungan kebebasan media dan kerja jurnalis di seluruh dunia. Keputusan ini akan menjadi pernyataan penting tentang komitmen Amerika Serikat terhadap prinsip-prinsip demokrasi, kebebasan sipil, dan transparansi.

Post a Comment

0 Comments