NATO kalau sembang, Gajah Tak Pernah Tak Terbang 🤣


Kepala peledak peluru berpandu hipersonik Kh-47 Kinzhal Rusia, ditembak jatuh oleh unit Pertahanan Udara Ukraine di tengah-tengah serangan Rusia ke atas Ukraine, dilihat di perkarangan Institut Penyelidikan Saintifik di Kyiv, Ukraine.

Pada 4 Mei 2023, Ukraine menggunakan bateri Patriot yang dibekalkan AS untuk menjatuhkan peluru berpandu Kinzhal Rusia , yang telah diumumkan oleh Presiden Rusia Vladimir Putin pada 2018 sebagai senjata "hipersonik" yang boleh mengatasi semua sistem pertahanan udara sedia ada.

Agensi berita negara Rusia cuba mengekalkan dakwaan ini dengan berhujah bahawa penembakan itu adalah laporan palsu . Namun hanya 12 hari selepas itu, Ukraine menembak jatuh enam Kinzhals yang ditembak Rusia dalam serangan ke atas Kyiv.

Kedua-dua tembakan telah disahkan oleh sumber kerajaan AS. Adakah kisah ini, di mana sistem pertahanan era Perang Dingin mengalahkan salah satu sistem konvensional paling maju di Rusia, petanda bahawa gelembung gembar-gembur hipersonik akhirnya pecah?


Pada mulanya, dalam menggembar-gemburkan Kinzhal sebagai peluru berpandu hipersonik dan kemudian menggunakannya terhadap Ukraine, Rusia mencetuskan penggera yang salah mengenai kedua-dua pertahanan udara Ukraine dan penerajunya sendiri ke atas Amerika Syarikat dalam perlumbaan senjata senjata hipersonik.

Apabila loceng penggera yang sama tentang keupayaan berkaitan dibunyikan semasa Perang Dingin, ia berbunyi dalam mitos jurang peluru berpandu , menguatkan perlumbaan senjata peluru berpandu. Walau bagaimanapun, hari ini, pemintasan Ukraine ini telah membantu untuk menghapuskan lagi reputasi lusuh senjata Rusia yang canggih dan keupayaan mereka untuk mengelak pertahanan.

Kejayaan pertahanan Ukraine di sini juga boleh membantu membetulkan persepsi mengenai keperluan dan nilai senjata hipersonik, yang telah digembar-gemburkan oleh sesetengah pihak sebagai penting pada sebarang harga. Untuk membantu dalam hal ini, kami menguraikan lima mitos hipersonik.

1) Hipersonik Rusia sudah ada di sini

Bahagian pertama gembar-gembur itu ialah dakwaan Putin bahawa hipersonik Rusia sudah ada di sini dan digunakan di medan perang di Ukraine. Senjata hipersonik adalah kategori luas peluru berpandu yang satu-satunya ciri umum ialah ia boleh mencapai kelajuan Mach 5, yang dicapai oleh V-2 Jerman pada tahun 1944 . Istilah "hipersonik" kini biasanya digunakan hanya untuk merujuk kepada dua jenis senjata yang sedang dibangunkan melalui program pertahanan kontemporari: kenderaan luncur hipersonik (HGV) dan peluru berpandu jelajah hipersonik (HCM).

Kinzhal bukan kedua-duanya, kerana ia adalah peluru berpandu balistik yang dilancarkan udara. Lebih-lebih lagi, keupayaan Ukraine untuk memintas keseluruhan tampar Rusia sebanyak enam Kinzhals menunjukkan bahawa status peluru berpandu yang didakwa sebagai sistem hipersonik paling boleh dipersoalkan.

2) Hipersonik tidak boleh dipintas

HGV dan HCM, sememangnya, lebih sukar untuk dipintas daripada peluru berpandu balistik menggunakan pertahanan peluru berpandu semasa, walaupun hipersonik mungkin lebih sukar untuk dihasilkan pada mulanya:

Senjata Tindak Balas Pantas HGV Tentera Udara AS telah dibatalkan selepas beberapa kegagalan semasa ujian . Cabaran teknikal untuk membangunkan HCM adalah lebih besar lagi , menimbulkan persoalan serius tentang bila atau jika HCM Rusia yang didakwa digunakan telah diuji secukupnya atau akan berguna.

Lebih-lebih lagi, pemintasan walaupun senjata canggih ini tidak mustahil. Pertahanan peluru berpandu sedia ada sudah boleh memintas peluru berpandu yang bergerak jauh lebih pantas daripada HGV atau HCM, dan boleh disesuaikan untuk memintas peluru berpandu hipersonik juga. Buruj satelit untuk menjejaki HGV dirancang untuk berada di orbit menjelang 2025 . Selain itu, setakat 2022, sistem pertahanan terminal berasaskan laut Aegis AS sudah mempunyai keupayaan baru untuk menentang hipersonik .

3) Amerika Syarikat ketinggalan dalam pembangunan hipersonik

Amerika Syarikat nampaknya berada jauh di hadapan Rusia dan China dalam keupayaannya untuk bertahan daripada hipersonik. Walau bagaimanapun, jika seseorang mengukur kejayaan dengan didakwa menggunakan sistem hipersonik yang menyinggung perasaan, Amerika Syarikat sememangnya ketinggalan.

Tetapi itu adalah seperti mengukur kejayaan penggunaan kecerdasan buatan tentera China dengan pengumuman yang dibuat di Kongres Kebangsaan Parti Komunis China.

BUKU BERKAITAN

Menilai Pembesaran NATO: Dari Kemenangan Perang Dingin kepada Perang Rusia-Ukraine
Kulit buku: "Menilai Pembesaran NATO"
Menilai Pembesaran NATO: Dari Kemenangan Perang Dingin kepada Perang Rusia-Ukraine
Pemberontakan Ukraine, Dendam Rusia
Cvr: Pemberontakan Ukraine
Pemberontakan Ukraine, Dendam Rusia
Masa Depan Kawalan Senjata

Masa Depan Kawalan Senjata

Kami tahu banyak tentang sejauh mana sistem HGV China dan Rusia yang diuji dengan baik kerana ia dilancarkan daripada peluru berpandu balistik yang mudah dikesan; komuniti sumber terbuka sahaja telah melaporkan banyak ujian HGV Cina dan Rusia . Walaupun beberapa sistem HGV Cina telah diuji dengan kerap, sistem Rusia tidak, dan reaksi terhadap kedua-duanya telah digembar-gemburkan.

Sebagai contoh, beberapa perkembangan teknologi yang telah dipersembahkan sebagai novel bukanlah: Walaupun China membuat berita antarabangsa pada Julai 2021 dengan menguji HGV yang juga merupakan sistem pengeboman orbital pecahan (FOBS), senjata hipersonik "eksotik" yang didakwa mampu terbang. di seluruh dunia dan membawa kepala peledak nuklear; FOBS ialah teknologi lama yang mula dibangunkan dan digunakan oleh Kesatuan Soviet pada 1960-an.

Begitu juga, walaupun Rusia telah menguji Avangard HGV mereka empat kali (dengan satu kegagalan) , adalah tidak jelas sama ada ini (atau sepatutnya) mencukupi untuk melayakkan diri sebagai meletakkan sistem. HCM Zirkon Rusia didakwa mempunyai rekod prestasi ujian yang mencurigakan sempurna , tetapi juga mengalami had sedia ada teknologi HCM sedia ada. Daripada benar-benar "di belakang", pendekatan Amerika Syarikat yang lebih berhati-hati terhadap program dan kenyataannya sendiri tentang mereka mungkin mencerminkan sikap pendiamnya terhadap sistem yang diuji yang tidak mencukupi.

4) Hipersonik mengancam kestabilan strategik

Terdapat juga persoalan sama ada berada "di belakang" dalam pembangunan keupayaan hipersonik novel sebenarnya penting - sama ada asimetri mengganggu kestabilan yang rapuh. China dan Rusia sudah mempunyai keupayaan peluru berpandu balistik antara benua yang mencukupi untuk membanjiri pertahanan peluru berpandu AS, dan oleh itu nilai tambah marginal sistem tambahan yang boleh mengatasi pertahanan yang sama dipersoalkan.

Selain itu, laporan Pejabat Belanjawan Kongres baru-baru ini mendapati peranan terhad di mana hipersonik jelas lebih unggul daripada sistem senjata lain yang masih ada, menyatakan bahawa ia lebih mahal daripada pilihan lain, dan mempersoalkan sama ada hipersonik lebih boleh bertahan.

Menentukan sama ada hipersonik akan menyebabkan peningkatan bersih atau penurunan insentif untuk menyerang terlebih dahulu adalah sangat bergantung ; rancangan dan penempatan semasa nampaknya tidak berbuat demikian. Ada kemungkinan perkembangan masa depan akan mengubah persamaan ini tetapi meramalkan masa depan kestabilan strategik adalah spekulatif dan bukannya asas untuk terlibat dalam perlumbaan senjata lain.

5) Kawalan senjata untuk hipersonik tidak berguna

Perlumbaan senjata hipersonik tiga hala nampaknya sedang mengumpul tenaga antara China, Rusia dan Amerika Syarikat. Pelaburan besar China dalam hipersonik nampaknya sebagai tindak balas kepada perkembangan hipersonik Amerika Syarikat , menunjukkan dinamik dilema keselamatan yang sudah matang untuk langkah kawalan senjata.

Memandangkan implikasi jangka panjang yang tidak jelas untuk kestabilan strategik, kesukaran teknikal dengan kejuruteraan dan penggunaan sistem sedemikian, dinamik dilema keselamatan yang jelas, dan perbelanjaan untuk berbuat demikian, kawalan senjata mempunyai peranan yang jelas untuk dimainkan di sini.

Daripada terperangkap dengan tanggapan sempit tentang kawalan senjata, kita harus memikirkan penyelesaian kreatif. Langkah mudah dan mudah disahkan seperti moratorium menguji kenderaan luncur hipersonik akan membantu menyejukkan perlumbaan ini ke mana-mana; memandangkan China percaya ia berada di hadapan dalam pembangunan hipersonik yang menyinggung perasaan, ini mungkin merupakan isu yang jarang berlaku di mana mereka lebih suka mengunci petunjuk itu.

Walaupun Rusia sibuk merobek perjanjian kawalan senjata dan, oleh itu, tidak mungkin mengambil bahagian, ia juga tertakluk kepada sekatan yang teruk dan diselubungi konflik yang menyukarkan Rusia untuk melancarkan program hipersonik yang mampu mengatasi Amerika Syarikat sekarang. Langkah membina keyakinan yang menangani penggunaan yang mengancam kestabilan strategik, seperti pemisahan jelas kuasa nuklear dan bukan nuklear, juga akan menarik kepada semua pihak, kerana ia tidak memerlukan pengurangan tetapi tetap dapat membuktikan kestabilan.

Had kuantitatif, mungkin dalam bentuk kawalan senjata asimetri untuk hipersonik di mana pihak menerima pengurangan atau siling yang berbeza untuk daya atau menukar satu senjata dengan jenis senjata yang berbeza, yang mempunyai sejarah kejayaan apabila pengurangan simetri gagal, mungkin juga lebih boleh diterima. dan boleh menghalang kos daripada terus meningkat di luar kawalan. Tetapi tiada satu pun daripada langkah ini boleh mempunyai peluang sementara kita kekal di bawah pengaruh gembar-gembur hipersonik.

Oleh itu, laporan mengenai penembakan Ukraine terhadap hipersonik Rusia hanya memberitahu sebahagian kebenaran. Peluru berpandu hipersonik Rusia belum lagi menimbulkan ancaman yang teruk kepada kepentingan Barat yang telah dilaporkan begitu tercungap-cungap di media. Ini menjadikan masa yang sesuai untuk melabur dalam pertahanan dan memperuntukkan sumber kepada kawalan senjata — sebelum ancaman hipersonik Rusia sebenar muncul.

Post a Comment

0 Comments