Khutbah Terakhir Nabi Muhammad Sallallahu a'laihi wa Sallam

Allah tak akan bantu kita, sebab umat Islam hamba hutang. Hutang yang beserta faedah adalah HARAM. Umat Islam adalah hamba bank Zionis. Allah SWT tidak akan membantu umat Islam kerana kita terlibat dalam sistem perbankan Riba. Kita perlu mengubah diri kita dahulu barulah Allah SWT akan mengubah keadaan kita.
Amalan riba atau faedah yang diambil dalam urus niaga bermula sejak zaman dahulu lagi. Walaupun tidak terdapat rekod yang khusus tentang bermula amalan riba, sumber-sumber sejarah menunjukkan bahawa riba telah menjadi sebahagian daripada kehidupan manusia dalam urus niaga mereka.

Sejarah pertama yang merujuk kepada amalan riba adalah dalam tamadun Mesopotamia pada sekitar 2000 SM. Surat-surat dan kepingan tanah liat kuno telah menunjukkan bahawa praktik riba dalam bentuk pembiayaan dijalankan. Di Mesir purba, riba juga diperoleh melalui jual beli biji-bijian dan hasil tanaman dengan harga yang melebihi jumlah yang dipinjam.

Dalam tamadun Yunani purba pula, terdapat kanun yang mengawal pinjaman wang dengan bayaran faedah. Kanun Solon menyebutkan bahawa pembiayaan perniagaan dengan faedah diperbolehkan. Manakala, dalam tamadun Rom di bawah pemerintahan Julius Caesar, amalan riba telah dipopularkan melalui sistem pinjaman wang dengan faedah yang dikenali sebagai "foenus".

Hari ini umat Islam masih lagi menggunakan sistem kufur Barat ciptaan Dajjal, sistem ekonomi sistem kewangan berlandaskan riba, sistem pemerintahan sekular ciptaan barat, masih ramai umat islam yang membuat loan bank yang mengandungi riba. Seluruh dunia hari ni menjadi hamba sistem kewangan dan perbankan zionist. Dari pada semua fakta2 di atas nampaknya agenda Israel untuk mengambil Gaza malah menjadi negara pemerintah dunia akan berjaya.

Walau bagaimanapun, amalan riba telah mencapai tahap yang luas pada zaman pertengahan yang dikenali sebagai Zaman Viking dan Zaman Pertengahan. Wujudnya perkembangan yang pesat dalam urus niaga dan perdagangan menyebabkan meningkatnya permintaan akan pinjaman wang. Kewujudan kerajaan, bank, dan perkembangan kota-kota perdagangan dalam tamadun Islam juga menambah ketebalan lapisan amalan riba ini.

Seiring dengan perkembangan dan globalisasi ekonomi, amalan riba terus tumbuh secara meluas dan kompleks dalam tamadun manusia sehingga zaman moden. Pada abad ke-20, sistem kewangan dunia yang terutama terdiri daripada bank-bank dan institusi kewangan telah meluaskan lagi amalan riba melalui penggunaan sistem bunga yang terlibat dalam pembelian hartanah, pinjaman peribadi, dan lain-lain.

Amalan riba ini telah diharamkan dalam Islam. Pendekatan Islam dalam isu riba adalah dengan memberikan ketegasan melalui ajaran Quran dan hadis agar umat Islam menjauhi amalan ini. Mazhab-mazhab dalam Islam juga telah membuat penjelasan dan fatwa berkaitan dengan riba melalui penafsiran dan analisis teks-teks agama.

Benar sahabat , sebagaimana Dajjal memperdayakan muslim terjebak dalam loan Riba ( berperang dengan Allah SWT dan RasulNya) sehingga menyebabkan butanya mata hati dari melihat kebenaran. Kita melaungkan berperang dengan Israel namun dalam masa yg sama kita sedang berperang dengan Allah SWT dan Rasul. Bebaskan diri kita dan keluarga kita dari Dajjal terlebih dahulu. Dengan senjata Riba inilah Dajjal dapat menguasai dunia sehingga Palastin di tindas. Dalam tidak sedar kita membantu Zionist menindas Palastin.

Sumber:
- Ribawi, K. (2020). History and Practices of Riba (Interest): An Islamic Perspective. IJASOS- International E-journal of Advances in Social Sciences, 6(17), 339-354.
- Chapra, M. U. (1985). Towards a just monetary system. The Islamic Foundation.



Dalam agama Islam, riba atau faedah telah diharamkan dengan ketegasan. Berikut ini beberapa hadith dan ayat al-Quran yang melarang menyanjungi, melaksana, mengguna, mempertahan, menyokong, dan menjadi rakan subahat kepada amalan riba.

Mgkin ramai yg tk sedar Dalam masa yg Sama dh terikat n trperangkap dlm sistem kufur yg dicipta dajal. Sy jurusan islamic banking dn Sy mnentang dgn menukar istilah riba dgn istilah2 Dan hukum hakam Islam. Ini fitnah kpd agama. Allah tidak pernah menghalalkan riba malah berperang dgn org yg mngamalkan riba. "@Syima"

Hadith:

1. Dari Abdullah bin Mas'ud, Rasulullah Saw bersabda, "Sesungguhnya darah seorang Muslim, harta miliknya, dan kehormatannya adalah haram bagimu, seumpama kehormatan hari ini. Oleh karena itu, janganlah kamu kembali setelah aku wafat menjadi kafir yang saling membunuh di antara kalian." (Riwayat Bukhari)

2. Dari Abdullah bin Hanzalah, Rasulullah Saw bersabda, "Tidak ada riba yang halal, bahkan sedikit saja. Apa yang diserahkan kepadamu adalah harta riba, maka jangan terimalah harta tersebut." (Riwayat Muslim)

3. Dari Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah SAW bersabda, "Jauhilah tujuh perkara yang memusnahkan." Para sahabat bertanya, "Apakah tujuh perkara itu, wahai Rasulullah?" Baginda menjawab, "Mengharamkan harta orang Islam yang halal, mencuri dari rampasan perang, makan riba, melarikan diri semasa peperangan, menuduh wanita solehah yang baik kepada kejahatan (zina), tidak memenuhi janji, dan membelah silaturrahim (hubungan kekeluargaan)." (Sahih Bukhari)

Soalan : Tapi saya tak faham kenapa orang tak nak boikot sistem riba ?. Jawapan : Kerana meninggalkan loan bank bertentangan dengan hawa nafsu. Hakikatnya sekarang Zaman ujian Dajjal. Dan Ramai manusia gagal dalam ujian Dajjal. Yang tidak ambil riba pun belum tentu selamat dari ujian. Apatah lagi yang terang2 mengambilnya. Fitnah/ujian Dajjal ialah ujian keimanan.

4. Dari Jabir r.a., bahawa Rasulullah SAW melaknat pemakan riba, pemberi riba, orang yang menulis perjanjian pinjaman riba, dan juga saksi-saksi perjanjian tersebut. (Sahih Muslim)

Riba merupakan termasuk salah satu bentuk riba' yang dilarang dalam Islam. Terdapat beberapa hadith dan ayat Al-Quran yang melarang, melaksanakan, mengguna, mempertahankan, menyokong, dan menjadi rakan kepada amalan riba.



Ayat al-Quran:

1. "Dan jika kamu tidak melakukannya, maka biarkanlah perangmu dengan Allah dan Rasul-Nya." (Surah Al-Baqarah, Ayat 279)

2. "Dan Allah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba." (Surah Al-Baqarah, Ayat 275)

3. "Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkanlah sisa riba, jika kamu adalah orang yang beriman." (Surah Al-Baqarah, Ayat 278)

4. "Allah memusnahkan riba dan menyuburkan sedekah. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang tetap dalam kekafirannya dan tetap berbuat dosa." (Surah Al-Baqarah, Ayat 276)

5. "Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan tinggalkanlah sisa riba (yang belum dipungut), jika kamu benar-benar orang yang beriman." (Surah Al-Baqarah, Ayat 278)

Pekerja bank boikot mcd tpi mereka tak perasan mereka kerja dgn riba.apa bezanya ... Saya jangkakan yang masuk group ini telah lihat video² saya yg menjelaskan dunia hari ini berdasarkan ilmu akhir zaman. Dan sudah tahu bagaimana nak menghadapi cabaran² tersebut. Dajjal, yakjuj makjuj, nabi Isa. Persediaan yang perlu. Maksudnya kita hanya nak terus bergerak ke depan. Bukan masih keliru tentang Dajjal ,yakjuj makjuj ,riba ,syirik dalam negara moden sekular,malhamah/perang nuklear, arah tuju baitul maqdis dan sebagainya, sekarang kita hanya nak berjalan ke depan. ::: https://vt.tiktok.com/ZSNarHB4V/

6. Surah Al-Baqarah, Ayat 275: "Orang-orang yang makan (memakan) riba tidak dapat berdiri (berdiri) melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran (tekanan) penyakit gila. Yang demikian itu disebabkan mereka berkata bahwa jual beli itu sama dengan riba, padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. Orang yang telah sampai kepadanya larangan dari Tuhannya, lalu (dia masih mengambil riba), maka sesungguhnya baginya orang itu adalah penghuni-penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya."

7. Surah Al-Baqarah, Ayat 276: "Allah memusnahkan riba dan menyuburkan sedekah. dan Allah tidak menyukai setiap orang yang tetap dalam kekafiran lagi tetap dalam dosa."

8. Surah Al-Imran, Ayat 130: "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memakan riba dengan berlipat ganda dan bertakwalah kepada Allah, supaya kamu mendapat keberuntungan."

Perlu dicatat bahawa amalan riba adalah dilarang dalam Islam kerana ia dianggap sebagai bentuk penindasan dan eksploitasi. Hukum yang ketat terhadap riba bertujuan untuk memastikan keadilan dan kesejahteraan dalam masyarakat.

Post a Comment

0 Comments