Jenayah Bawah Umur - Akta Kanak-Kanak 2001

Sila ambil perhatian bahawa persetubuhan kanak-kanak adalah salah dan tergolong sebagai kesalahan undang-undang. Anda boleh membuat laporan tentang kes itu di balai polis terdekat atau ke Pejabat Pertubuhan Kebajikan Sosial (PKS) yang khusus menangani kes-kes kanak-kanak yang terbabit dalam jenayah seksual.

Sebelum membuat laporan ke polis anda boleh berbicara dengan adik anda terlebih dahulu untuk memahami lebih lanjut mengenai kejadian itu dan memberi sokongan kepada adik anda. Anda juga boleh meminta nasihat dari orang dewasa yang boleh dipercayai seperti guru atau kaunselor di sekolah sebelum melakukan tindakan terhadap kes yang berlaku.

Sekiranya adik anda terlibat dalam perbuatan itu dipaksa atau terpaksa dia tidak akan dipenjarakan. Namun sekiranya dia telah memberikan tubuhnya dengan rela dia mungkin perlu menghadapi tindakan undang-undang dan boleh dihukum mengikut undang-undang.

Sokongan anda sebagai kakak atau abang sangat penting bagi adik anda dalam keadaan ini. Pastikan anda memberikan sokongan dan dorongan dalam menghadapi situasi ini dan membantunya mendapatkan bantuan yang diperlukan termasuk kaunseling dan rawatan jika perlu.



UNDANG-UNDANG JENAYAH BAWAH UMUR

Jika adik anda masih di bawah umur dan telah melakukan perbuatan seksual dengan teman lelakinya yang juga masih di bawah umur ini adalah kesalahan undang-undang yang serius. Tindakan undang-undang dapat diambil terhadap kedua belah pihak termasuk adik anda dan teman lelakinya.

Anda boleh membuat laporan terus kepada balai polis untuk membantu menyelesaikan isu ini. Pada masa yang sama anda juga boleh mencari nasihat daripada peguam atau kerapatan kepada kanak-kanak terdekat untuk memahami lebih lanjut tentang proses tindakan undang-undang yang perlu diambil.

Sekiranya adik anda terlibat dalam hubungan seksual secara sukarela ia tidak bermakna bahawa dia mempunyai kebenaran untuk melakukan tindakan tersebut. Aktiviti seksual dalam kalangan kanak-kanak yang masih di bawah umur dianggap sebagai kesalahan undang-undang dan boleh membawa hukuman yang berat.

Adik anda perlukan bantuan dan sokongan anda dalam mengatasi situasi ini. Juga pastikan bahawa dia mendapat rawatan yang sesuai dan bimbingan untuk membantunya memahami kesalahannya dan bagaimana untuk mengelakkan tindakan serupa pada masa akan datang.



LAPORAN JENAYAH KE PIHAK POLIS

Untuk membuat laporan polis mengenai adik anda yang terlibat dalam aktiviti seksual di bawah umur anda perlu pergi ke mana-mana balai polis dalam lingkungan anda. Ia boleh dilakukan di balai polis daerah di mana adik anda tinggal atau di balai polis berdekatan dengan tempat kejadian.

Sekiranya anda berada dalam keadaan yang tidak selamat untuk pergi ke balai polis sendiri anda boleh menghubungi pihak polis dan meminta mereka datang ke rumah anda. Anda juga boleh meminta bantuan dari pihak hak asasi manusia atau organisasi masyarakat sipil untuk memberikan sokongan dan nasihat berkaitan dengan proses laporan polis.

Adik anda dan teman lelakinya yang terlibat akan diambil tindakan mengikut undang-undang yang berkuat kuasa di Malaysia. Seksualiti di bawah umur adalah suatu kesalahan dan pihak polis akan menilai situasi dengan teliti sebelum membuat keputusan untuk mengambil tindakan.

Perlakuan seksual di bawah umur adalah kesalahan dan tindakan undang-undang akan diambil terhadap pelaku yang terlibat dalam kejadian tersebut. Anda sebagai kakak boleh memberikan sokongan dan nasihat pada adik anda selama mereka melalui proses ini.

PIHAK UNTUK DAPATKAN BANTUAN

Jika adik anda dan teman lelakinya di bawah umur dan melakukan perbuatan yang merugikan diri sendiri atau orang lain maka hal ini harus dilaporkan segera kepada pihak berwajib seperti Polis atau Jabatan Kebajikan Masyarakat. Anda tidak harus menunggu terlalu lama untuk membuat laporan kerana ini mengganggu keamanan adik anda di sekolah.

Dalam hal ini adik anda tidak sepatutnya dijadikan sasaran diskriminasi atau dihukum tanpa keadilan. Anda perlu menghubungi peguam atau badan perundangan untuk mendapatkan nasihat berkenaan dengan tindakan yang perlu diambil. Peguam atau badan perundangan boleh membantu anda dalam menjelaskan hak adik anda dan untuk mendapatkan pembelaan terhadap individu atau organisasi yang tidak bertanggungjawab.

Jangan takut atau malu untuk berbicara dengan polis atau peguam jika anda mempunyai kebimbangan. Mereka akan membantu anda dengan sepenuh hati untuk mencari penyelesaian yang adil berdasarkan hukum. Ingat adik anda masih di bawah umur dan perlu dilindungi dari perkara-perkara yang boleh mengganggu kehidupannya.

.
.
.

Pesalah Muda Jenayah Syariah Di Malaysia

Rogol Bawah Umur Di Malaysia

Akta Kanak-Kanak 2001


Post a Comment

0 Comments