Tau² Je Meledak !! - Avangard Sudah Di Juruz Pelancaran

Avangard ialah kenderaan luncur hipersonik yang dibangunkan oleh Rusia.  Ia dianggap sebagai salah satu sistem senjata strategik paling maju di dunia.  Sistem Avangard direka untuk menghantar kepala peledak nuklear pada kelajuan hipersonik, bermakna kelajuan melebihi Mach 5 atau kira-kira 6,200 kilometer sejam.

 Kenderaan Avangard dipasang di atas peluru berpandu balistik antara benua (ICBM) dan menggunakan fasa rangsangan awal ICBM untuk mencapai trajektori suborbital.  Apabila berada di angkasa lepas, Avangard memisahkan diri daripada peluru berpandu dan bergerak secara bebas pada kelajuan hipersonik, menggunakan permukaan kawalan aerodinamiknya untuk membuat perubahan laluan penerbangan yang pantas dan tidak menentu.

 Kebolehgerakan dan kelajuan ini menjadikan Avangard sangat sukar untuk dipintas menggunakan sistem pertahanan peluru berpandu semasa.  Keupayaannya untuk bergerak pada kelajuan hipersonik dengan ketara mengurangkan masa tindak balas untuk sasaran berpotensi, sekali gus meningkatkan keupayaan pencegahan Rusia.

 Sistem Avangard telah menjalani ujian dan telah digunakan secara rasmi oleh Pasukan Peluru Berpandu Strategik Rusia pada Disember 2019. Ia dijangka akan disepadukan ke dalam senjata peluru berpandu sedia ada dan dibawa oleh RS-28 Sarmat ICBM negara itu.

 Pembangunan dan penggunaan sistem Avangard adalah sebahagian daripada usaha Rusia untuk memodenkan kuasa nuklear strategiknya dan mengekalkan keupayaan pencegahan yang boleh dipercayai.  Rusia telah menggembar-gemburkan Avangard sebagai senjata pengubah permainan yang boleh mengatasi sistem pertahanan peluru berpandu sedia ada dan mengukuhkan postur penghalang strategiknya.

 

Sudah tentu!  Sebagai tambahan kepada Avangard, Rusia telah secara aktif membangun dan memodenkan kuasa nuklear strategiknya untuk mengekalkan keupayaan penghalang yang kuat.  Ini termasuk pembangunan sistem senjata canggih lain seperti RS-28 Sarmat ICBM, yang bertujuan menggantikan ICBM R-36M2 Voevoda (SS-18 Satan) yang sudah tua.

 Sarmat ialah ICBM berat yang mampu membawa berbilang kenderaan masuk semula boleh disasarkan secara bebas (MIRV) dan direka bentuk untuk mempunyai julat yang lebih panjang dan kapasiti muatan meningkat berbanding pendahulunya.  Pembangunan Sarmat adalah sebahagian daripada usaha Rusia untuk meningkatkan triad nuklearnya, yang terdiri daripada ICBM berasaskan darat, peluru berpandu balistik (SLBM) yang dilancarkan kapal selam dan pengebom strategik.


 Rusia juga sedang berusaha untuk meningkatkan keupayaan peluru berpandu balistik yang dilancarkan oleh kapal selam.  Kapal selam kelas Borei, bersenjatakan SLBM Bulava, telah diperkenalkan secara beransur-ansur ke dalam Tentera Laut Rusia.  Bulava ialah peluru berpandu balistik bahan api pepejal dengan pelbagai keupayaan kenderaan masuk semula, menjadikannya senjata strategik yang ampuh.  Usaha ini bertujuan untuk mengekalkan penghalang nuklear berasaskan laut yang boleh dipercayai.

 Tambahan pula, Rusia telah membangunkan sistem canggih lain seperti drone bawah air Poseidon, yang direka untuk menjadi torpedo berkuasa nuklear tanpa pemandu.  Poseidon bertujuan untuk menyasarkan bandar pantai dan pangkalan tentera laut dan berpotensi menyebabkan kerosakan yang ketara disebabkan oleh hulu peledak nuklearnya dan keupayaan untuk beroperasi pada kedalaman yang besar.


 Perlu dinyatakan bahawa pembangunan dan penggunaan sistem senjata canggih ini bukanlah unik untuk Rusia.  Banyak negara, termasuk Amerika Syarikat, China, dan lain-lain, secara aktif memodenkan kuasa strategik mereka untuk menyesuaikan diri dengan cabaran keselamatan yang berkembang. 

đŸ”¥ Perkembangan ini menggariskan kepentingan perjanjian kawalan senjata dan dialog kestabilan strategik untuk memastikan kewujudan bersama secara aman dan mengurangkan risiko peningkatan yang tidak disengajakan atau disengajakan.

Post a Comment

0 Comments