Kembalikan UPSR Kembalikan PMR ?

Ada beberapa kepentingan yang perlu dipertimbangkan sebelum kita dapat membuat keputusan sama ada untuk mengembalikan sistem pembelajaran seperti sebelumnya di Malaysia. Pertama, kita perlu menyelidik mengapa para guru meminta untuk mengembalikan peperiksaan UPSR dan PMR. Apakah para guru bersetuju bahawa peperiksaan ini bermanfaat untuk menilai kebolehan pelajar? Jika demikian, maka keputusan ini mungkin perlu dipertimbangkan. Jika tidak, kita perlu mencari alternatif yang sesuai untuk menilai prestasi pelajar.


Kedua, perlu diperhatikan prestasi pelajar pada masa sekarang. Adakah terdapat penurunan prestasi pelajar di Tahun 6 dan Tingkatan 3 setelah peperiksaan UPSR dan PMR dimansuhkan? Jika ada, maka mengembalikan peperiksaan ini mungkin perlu dipertimbangkan semula. Namun, jika tidak ada penurunan yang ketara dalam prestasi pelajar, peperiksaan ini mungkin tidak diperlukan.

Ketiga, kita perlu mempertimbangkan kesan pengenalan peperiksaan UPSR dan PMR semula terhadap beban kerja pelajar. Adakah pelajar akan mengalami tekanan emosi dan mental yang lebih besar jika mereka diharuskan menghadapi lagi peperiksaan ini? Kita perlu memahami bahawa tingkat keletihan pelajar adalah masalah yang serius dan peperiksaan tambahan mungkin akan meningkatkan tekanan mereka.


Terakhir, kita perlu mempertimbangkan tujuan utama sistem pendidikan kita. Adakah keputusan untuk mengembalikan peperiksaan UPSR dan PMR akan membantu melahirkan pelajar yang lebih cemerlang dan berdaya saing? Ataukah kita perlu memikirkan alternatif yang lebih baik untuk menilai prestasi pelajar?
0
Oleh itu, sebelum membuat keputusan untuk mengembalikan sistem pembelajaran seperti sebelum ini, perlu ada kajian yang menyeluruh mengenai impak dan kesan perubahan ini. Kita perlu melibatkan semua pihak yang berkepentingan dan bekerjasama untuk mencari penyelesaian terbaik untuk sistem pendidikan kita.

Post a Comment

0 Comments