Palestin ni isu besar & sangat sensitif.

Agensi Jabatan Perbendaharaan AS Memberi Amaran Institusi Kewangan Agar Mengawasi Usaha Pengumpulan Dana Kripto Hamas.

Sebuah agensi di Jabatan Perbendaharaan AS berkata institusi kewangan perlu mengambil peranan aktif dalam menentang potensi aliran pembiayaan untuk Hamas.
Rangkaian Penguatkuasaan Jenayah Kewangan (FinCEN), yang mengawal pengubahan wang haram dan pembiayaan kewangan, menyatakan dalam amaran baharu bahawa serangan maut Hamas ke atas Israel awal bulan ini dibiayai oleh rangkaian kewangan haram yang merangkumi kedua-dua aliran pembayaran fiat dan crypto.




“Hamas mengumpulkan dana untuk menyokong operasi dan ahlinya dalam pelbagai cara, termasuk melalui: sokongan daripada Iran; sumbangan peribadi; portfolio pelaburan global; mengalihkan bantuan dan sokongan daripada badan amal yang sah; kawalan lintasan sempadan dan jalan perdagangan; rangka kerja perniagaan raket; amalan pemerasan di sekitar penduduk tempatan; dan kempen pengumpulan dana yang melibatkan mata wang maya dan badan amal rekaan yang menaikkan kedua-dua mata wang fiat dan maya.” Jabatan Perbendaharaan menyediakan institusi kewangan untuk melaporkan sebarang transaksi mencurigakan yang boleh dikaitkan dengan kumpulan Islam Palestin dan untuk melihat bendera merah bagi mengelak membiayai aktiviti pengganas secara tidak sengaja.

Agensi penguatkuasa undang-undang Israel baru-baru ini menutup penutupan lebih daripada 100 akaun Binance dan merampas berjuta-juta nilai kripto dalam usaha untuk mengurangkan pembiayaan kepada Hamas, menurut laporan dari Financial Times, yang memetik “orang yang biasa secara langsung dengan tindakan penguatkuasaan Israel .”

Kumpulan Islam itu sebelum ini meminta penyokongnya menghantar Bitcoin ( BTC ) dalam usaha mengelak sekatan AS.




Binance menutup kad debit Visa berkuasa kriptonya di Eropah.

Pertukaran kripto global teratas mengikut volum dagangan mengatakan perkhidmatan Kad Binance akan berhenti berfungsi di Kawasan Ekonomi Eropah (EEA) pada bulan Disember.

Binance menyatakan bahawa akaun pelanggan tidak akan terjejas. Pertukaran itu menggesa pelanggan Eropah untuk beralih kepada Binance Pay, teknologi pembayaran crypto syarikat.

Binance pertama kali melancarkan kad itu di Eropah pada September 2020, membolehkan pelanggannya menggunakan aset crypto dalam akaun pertukaran mereka untuk berbelanja dan berurus niaga di lebih 60 juta lokasi di seluruh dunia.

Pertukaran itu tidak memberikan alasan untuk menutup kad, walaupun syarikat itu telah menghadapi serangan isu kawal selia dalam bidang kuasa di seluruh dunia tahun ini.

Binance mengumumkan pemergiannya dari pasaran Kanada pada bulan Mei, memetik peraturan had stablecoin dan pelabur baharu yang dikatakan pertukaran itu menjadikan perniagaan di negara itu "tidak boleh dipertahankan."





Pada bulan Jun, Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa AS (SEC) menyaman Binance, Ketua Pegawai Eksekutif syarikat Changpeng Zhao dan Binance.US, dengan mendakwa bahawa firma itu melanggar undang-undang sekuriti.

Pada bulan Ogos, jurucakap Mastercard memberitahu Reuters bahawa gergasi pembayaran itu telah menamatkan perkongsiannya dengan Binance.

Pada bulan September, Binance berkata bahawa ia akan menjual keseluruhan perniagaan Rusianya kepada bursa crypto tempatan CommEX, dengan mendakwa bahawa operasi di negara itu tidak lagi kelihatan serasi dengan model perniagaan firma itu. Tiada butiran khusus diberikan.

Post a Comment

0 Comments