MyCINTA : MIROS Children in Vehicle Tracking and Alerting System

MIROS telah membangunkan satu sistem prototaip MyCINTA ( MIROS Children in Vehicle Tracking and Alerting System ) yang dapat mengesan dan memberikan amaran tentang kehadiran kanak-kanak di dalam kenderaan.




Sistem ini akan menggunakan teknologi penderia pergerakan yang akan mengesan kehadiran kanak-kanak setelah enjin dimatikan, dan seterusnya menghantar pemberitahuan kepada pemandu atau orang hubungan kecemasan menerusi panggilan telefon atau SMS. Kandungan SMS tersebut akan menyertakan sekali koordinat lokasi kenderaan bagi memastikan kanak-kanak yang terperangkap segera ditemui dan diselamatkan.

Selain itu, sistem MyCINTA ini akan mengaktifkan mekanisme tindak balas pertama dengan menurunkan tingkap kenderaan dan menyalakan lampu amaran bahaya secara automatik untuk menarik perhatian orang awam di sekeliling.

Sistem ini telah dibangunkan untuk mengurangkan risiko kanak-kanak terperangkap dalam kenderaan dan mampu memberikan peringatan kepada pemandu dan orang awam secepat mungkin. Ini bertujuan untuk meningkatkan keselamatan kanak-kanak di dalam kenderaan dan mengurangkan kemungkinan kejadian yang tidak diingini.



MyCINTA juga dilengkapi dengan fungsi peringatan suara berulang setiap 30 saat untuk menarik perhatian orang sekitar dan memastikan kesedaran akan kehadiran kanak-kanak dalam kenderaan.

Sistem ini juga mempunyai pilihan untuk menghantar pemberitahuan kepada pihak berkuasa seperti polis atau pihak bomba jika pemandu tidak memberikan tindak balas dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Sistem MyCINTA ini direka untuk memastikan keselamatan kanak-kanak yang terdapat di dalam kenderaan dan mengurangkan kes kemalangan yang berlaku akibat kanak-kanak ditinggal dalam kenderaan dengan tidak sengaja.

Dengan menggunakan teknologi penderia pergerakan dan penghantaran pemberitahuan secara automatik, sistem ini membolehkan langkah-langkah kecemasan diambil dengan segera bagi memastikan keselamatan kanak-kanak yang terdapat dalam kenderaan.

Post a Comment

0 Comments