"Sejauh Mana Keyahudian Yahudi Eropah ?"




Asal-usul Yahudi Ashkenazi atau Yahudi Eropah ni bersangkut-paut dengan segala perkampungan yang dibangunkan di Eropah sekitar 400 S.M.

Diorang ni memang Yahudi tulen daripada keturunan Suku Yehudah dalam Bani Israil. Nama Ashkenazi tu diambil dari Ashkenaz bin Gomer bin Japhet bin Nuh.

Diorang dah lama kenal Dunia Eropah. Tapi kebangkitan sebenar diorang adalah sekitar 400 S.M. apabila kaum Yahudi keluar dari Timur Tengah mula berdagang. Diorang bina petempatan di Kepulauan Aegean, Greece dan Itali.


Daripada kampung terus jadi komuniti sehinggalah pada 63 SM Rom takluk Judea. Makin ramai lari ke Eropah. Dan angka Ashkenazi semakin bertambah.

Walau bagaimanapun, ada satu benda sangat menarik pasal Yahudi Askhenazi. Hari ni jumlah diorang dah cecah 11.2 juta orang. Majoritinya di Amerika Syarikat dan Rusia (selain Israel), dua negara yang sangat menjaga orang Yahudi.

Tapi 3.5 juta orang Ashkenazi ni ada secara salasilah diorang, saintis Dr. Doron Behar mendapati semua turun daripada empat orang wanita melalui kajian mtDNA.


Kira sekitar 1,000 tahun yang lalu, ada empat wanita Ashkenazi yang berada dalam sebuah komuniti Ashkenazi. Empat wanita ni beranak pinak, bercucu, cicit, cuit, piut, piat, miat, oneng, nun jauh sampailah jadi 3.5 juta orang!

Oleh: Azizul Farhan

___

We Are All Palestine MY

Post a Comment

0 Comments