Jarak Selamat Pemanduan Di Lebuhraya Berdasar Kelajuan

Jarak selamat memberi ruang yang mencukupi untuk kita menimbangkan dan bertindak dengan cepat jika ada halangan atau situasi yang tidak dijangka di hadapan kita. Mengurangkan kelajuan memantau pergerakan kenderaan di hadapan kita dan berhati-hati semasa memandu adalah langkah-langkah penting untuk memastikan keadaan jarak selamat yang memadai dengan kenderaan hadapan.


Jika kita memandu di lebuhraya Malaysia kita perlu mengambil langkah-langkah ekstra dalam memelihara jarak selamat. Kita harus sentiasa mengambil kira kelajuan kepadatan trafik dan jarak antara kenderaan yang lain semasa memandu. Walaupun kita mungkin ingin mencapai destinasi dengan cepat tidak sepatutnya kita mengorbankan keselamatan kita dan orang lain dengan memandu terlalu dekat dengan kenderaan hadapan.

Jika kita merasakan bahawa kita sedang menghampiri kenderaan di hadapan dengan jarak terlalu dekat kita perlu berhenti secara beransur-ansur dan memastikan bahawa jarak yang mencukupi telah diberi antara kenderaan kita dengan kenderaan hadapan. Jika ada situasi yang memerlukan kita untuk memberhentikan kenderaan dengan segera seperti semasa pembetulan jalanraya atau keadaan jangkitan Covid-19 kita perlu mematuhi arahan pihak berkuasa dan memberhentikan kenderaan kita di tempat yang selamat bagi mengelakkan kemalangan yang tidak dijangka.

Kesimpulannya menjaga jarak selamat semasa memandu di lebuhraya Malaysia adalah suatu tanggungjawab dan keperluan. Kita harus sentiasa memantau situasi dan berhati-hati semasa memandu bagi memastikan bahawa keselamatan kita dan orang yang lain di jalanraya sentiasa terjamin.



❤️ 100km/j

Jarak kenderaan selamat semasa memandu pada kelajuan 100km/j di lebuhraya adalah sekurang-kurangnya 2 saat atau lebih dari 60 meter. Ini kerana pada kelajuan tersebut masa yang diperlukan untuk berhenti secara tiba-tiba adalah lebih lama berbanding dengan kelajuan yang lebih rendah. Dalam masa 2 saat tersebut pemandu perlu memberi perhatian kepada jarak antara kenderaan di hadapan dan mengurangkan kelajuan jika perlu untuk mengelakkan kemalangan. Sekiranya jarak kenderaan selamat tidak diambil kira ia boleh menyebabkan kemalangan yang berbahaya dan merugikan diri dan orang lain. Oleh itu penting untuk menghormati had kelajuan dan mengambil kira keadaan jalan serta keadaan lalu lintas semasa memandu di lebuhraya.

❤️ 110km/j

Jarak selamat semasa memandu pada kelajuan 110km/j di lebuhraya adalah sekurang-kurangnya tiga saiz kereta iaitu kira-kira 90 meter. Anda harus memperhatikan jarak antara kereta anda dengan kenderaan lain dan berikan isyarat dengan betul sebelum menukar lorong atau keluar dari lebuhraya. Pastikan anda selalu berada dalam keadaan fokus dan tidak mengambil risiko yang tidak perlu semasa memandu agar dapat meminimumkan kemungkinan kemalangan jalan raya dan memastikan keselamatan anda dan pengguna jalan yang lain.

❤️ 150km/j

Jarak selamat semasa memandu kenderaan pada kelajuan 150km/j di lebuhraya Malaysia adalah kira-kira 300 meter. Ini bermakna jika anda berada di belakang kenderaan yang bergerak pada kelajuan ini anda perlu mempunyai jarak sekurang-kurangnya 300 meter dari kenderaan tersebut untuk membolehkan anda berehat di tempat yang selamat jika anda terpaksa menghentikan kenderaan secara tiba-tiba. Jarak selamat ini juga membolehkan anda memiliki masa yang mencukupi untuk berehat bahkan jika kenderaan yang berada di hadapan anda memperlambat kelajuan mendadak. Oleh itu sentiasalah pastikan anda mempunyai jarak selamat yang mencukupi semasa memandu di lebuhraya Malaysia.

❤️ 200km/j

Pada kelajuan 200km/j di lebuhraya Malaysia jarak selamat semasa memandu adalah sekurang-kurangnya 360 meter atau lebih kurang 12 kereta. Ini disebabkan oleh masa reaksi dan jarak brek yang diperlukan untuk mengelakkan kemalangan. Memandu dengan kelajuan tinggi memerlukan perhatian dan kepekaan yang tinggi kepada situasi di sekeliling kereta anda. Pastikan anda sentiasa mematuhi undang-undang jalan raya dan memandu dengan baik untuk mengurangkan risiko kemalangan.




Sumber :

Kecemasan adalah sesuatu yang seringkali muncul tanpa diduga dan seringkali sulit untuk dipahami. Namun kita tidak boleh membiarkan diri kita menjadi terlalu terkejut atau tergila-gila ketika kecemasan muncul. Sebaliknya kita perlu bersiap sedia dari awal dan tidak menjadi kalut di kemudian hari.

Post a Comment

0 Comments