Cara Daftar Persatuan Penduduk ( Umum )

Berikut adalah turutan secara ringkas bagi menjalankan kerja-kerja pendaftaran Persatuan Penduduk setempat yang sah menurut undang-undang.

Untuk mendaftar persatuan penduduk di Malaysia, biasanya langkah-langkah yang dapat diambil adalah sebagai berikut:

1. Buatlah satu kumpulan yang terdiri daripada sekurang-kurangnya 7 penduduk di kawasan anda yang berminat untuk membentuk persatuan penduduk.

2.Kumpulan tersebut perlu memilih sesama mereka yang akan bertanggungjawab sebagai :-

✓ Pengerusi, 
✓ Setiausaha, 
✓ Bendahari dan 
✓ Ahli Jawatan Kuasa.

3. Buat sebuah rancangan perlembagaan bagi persatuan penduduk yang hendak dibentuk. Perlembagaan tersebut harus dipersetujui oleh semua anggota kumpulan dan mendapat kebenaran dari Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS).

4. Isikan borang pendaftaran persatuan penduduk dari Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) yang boleh didapati di pejabat mereka atau di laman web mereka.

5. Sediakan dokumen seperti salinan konstitusi dan senarai ahli jawatankuasa yang telah dilantik bagi dimasukkan bersama-sama dengan borang pendaftaran.

6. Kemukakan borang pendaftaran persatuan penduduk dan dokumen yang berkaitan kepada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS).

7. Jika borang dan dokumen yang dikemukakan telah dipersetujui oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS), persatuan penduduk akan diberikan surat pengesahan pendaftaran dan nombor pendaftaran yang sah.

8. Setelah menerima surat pengesahan pendaftaran, persatuan penduduk boleh memulakan aktiviti dan program-program mereka.

Adalah penting untuk diingat bahawa untuk mendaftar sebagai persatuan penduduk, syarat-syarat yang berbeza mungkin diperlukan oleh setiap negeri atau pemilik tanah yang berbeza. 

Oleh itu, disarankan untuk mencari maklumat lanjut mengenai syarat-syarat yang diperlukan dan proses pendaftaran yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa tempatan.

Post a Comment

0 Comments