Apa Maksud Waktu Imsak - Selamat Berpuasa !


1. Waktu imsak biasanya 10 minit sebelum waktu Subuh. Kalau waktu solat Subuh pada jam 5.52 pagi, maka waktu imsak ialah pada jam 5.42 pagi.

2. Apa konsep waktu imsak? Sebenarnya ia satu panduan praktikal dalam memulakan puasa pada hari tersebut.

3. Sebenarnya waktu mula tidak boleh makan ia waktu fajar sebagaimana firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 187. Tetapi adakah kita semua menanti waktu fajar dengan melihat fajar atau berpandukan azan radio/tv?

4. Sudah tentu kebanyakan kita hanya berpandukan azan di radio/tv sahaja. Di mana pula azan ini dipastikan samada fajar sudah ada atau belum? Sudah tentu berpandukan taqwim waktu solat Subuh. Jadinya semuanya tidak berpandukan hakikat sebenar, sebaliknya berpandukan teori ilmu falak yang menentukan waktu solat sepanjang tahun.

5. Maka dalam hal ini, sebagai panduan maka diletakkan waktu imsak. Tujuannya agar kita berhati-hati.

6. Kalau dalam keadaan biasa, eloklah berhenti waktu imsak. Ini memberikan kita ruang untuk membersihkan diri, menggosok gigi dan bersiap ke masjid untuk solat Subuh.

7. Namun jika keadaan terdesak, hendaklah difahami bahawa harus di makan lagi walaupun sudah masuk waktu imsak. Contohnya terjaga ketika pukul 5.35 pagi. Kalau Subuh pada jam 5.52 pagi, masih ada masa sekitar 15 minit untuk bersahur.

8. Tidak perlu diperdebatkan jika ada yang mahu berhenti makan pada waktu imsak atau jika ada yang masih makan walaupun sudah masuk waktu imsak. Semunya berusaha melaksanakan perintah bersahur dan melewatkan bersahur.

9. Yang mesti ditegur ialah sikap yang masih makan walaupun sudah masuk waktu solat Subuh.

Oleh : Nidzam Kadir - http://surauannursmkalorpongsu.blogspot.com

Komuniti PTT Zello . Channel : Rakan COPS PDRM
http://kpttrakancopspdrm.blogspot.com

Post a Comment

0 Comments

Ulasan